لینوکس فارسی

لینوکس فارسیچند سال پیش طرح لینوکس فارسی تو ایران بد جور داغ بود. همه از اون می گفتن از خرج های چند میلیونی آن از اهمیت طرح و هزاران چیز دیگر که همه رفتند و حالا چه شده است؟

چند وقت پیش رفته بودم پیش آقای خوانساری مدیر طرح سیستم عامل ملی یا همون لینوکس فارسی یک گفت و گویی درباره لینوکس فارسی داشتیم. گفتم بد نیست یک حرف هایی رو بزنم در مورد اینکه طرح به کجا رسید چرا بعد از آن همه خرج های سنگین و آن هم تلاش برای یک طرح ملی سکوتی بر این طرح دامن زده. سکوتی که حتی خبری از یک گوشه آن هم نیست.

آقای خوانساری که مدیر طرح بود می گفت ما تمام کارهاشو انجام دادیم مراحل فیزیکیش تموم شده و مشکلی وجود نداره و در حال حاضر در بازار هست مخصوصا آخرین و بهترین نسخه آن که همان کارآمد 3 است. گفتم پس چرا اصلا من به آن شکل ندیدم در بازار چون این طرح ملیه باید صروصدا کنه؟ گفت بعضی شرکت ها هم که پشتیبان این طرح بودن سود نکردند که هیچ ضرر هم کردن. می گفت دولت باید پشتیبانی های بیشتری می کرد در رسانه ها و … .

گفتم یکی از مشکلات اکثر کاربران لینوکس نصب مودم هست چون اگر اون نصب شه و اتصال با اینترنت باشه دیگه کاربر مشکل نداره می تونه هر برنامه و درایوری رو برای خودش دریافت کنه. گفت سخت نیست برای ما حل این مشکل، حداکثر مگه چند جور مودم در ایران هست میشه راحت درایور آنها رو ساخت ولی مشکل اینجاست که پشتبانی و یا طرحی داده نمی شه که ما ادامه کار رو انجام بدیم و حرف هایی دیگر که مهم هاش اینا بود.

من داشتم فکر می کردم این همه خرج پای این طرح ملی شد ولی پایانش این بود حالا طرح ملی اینترنت (اینترنت ملی) هم اجرا بشه چی میشه؟ امیدوار باشیم به پیشرفت فناوری اطلاعات کشور که در ناامیدی بسی امید است!

+ سایت رسمی طرح ملی نرم‌افزارهای آزاد/متن‌باز

پاسخی بگذارید

