شروكس: یك تجربه اشتباه ؟

همیشه میتوان در وبلاگ دکتر مزیدی دنبال سایت های جدید و جالب گشت .نقدهای موشکافانه و قوی دکتر را بسیار دوست دارم .

این بار هم ایشان سایت “شروکس” را معرفی و نقد کرده اند. کنجکاو شدم و در این سایت عضو شدم .اولین چیزی که نظرم را به خودش جلب کرد ، تعدد فیلدهایی بود که برای ثبت نام باید پر می شد! اغلب سایت های اینچنینی تنها به آدرس ایمیل شما و یک رمز عبور (و البته یک کد CAPCHA برای جلوگیری از ثبت نام ربات های اسپمر) احتیاج دارند و جواب دادن به بقیه سوالات نظیر تاریح تولد،جنسیت،موقعیت زوجی،نژاد و … اختیاری است. با این حال من هنوز نفهمیده ام که دانستن این اطلاعات چه ارزشی برای دارنده سایت دارد که کاربران را مجاب به پاسخ می کند. در حالیکه این اطلاعات ،جزء اطلاعات فردی و خصوص شخص محسوب می گردد.

از مرحله پرمشقت ثبت نام که بگذریم با سایتی روبرو می شویم که قصد دارد همه کار بکند! از در اختیار قرار دادن اطلاعات عمومی و اخبار روز تا دانلود نرم افزارهای مفید ، فال حافظ ! ، حراجی ، حتی آموزش آشپزی !!!! .آش شله قلمکاری است که نگو و نپرس …

به صفحه ای میرویم که معمولا در همه سایت ها وجود دارد و ماهیت سایت و هدف آن را بیان می کند. این صفحه حاوی اطلاعات بسیار گرانبهایی است (!!!) که به خوبی اهداف سایت را بیان می کند. عین نوشته های سایت بطور کامل در اینجا نقل می شود :
“شروکس ( 28 خرداد 1385 ) توسط بیژن زمانی راه اندازی شد. سایت شروکس یک سایت عملی، آموزشی، تفریحی و خدماتی میباشد که فقط جنبه آموزشی و خدماتی دارد و در هیچ زمینه دیگر فعالیت نمیکند.
شروکس طبق قوانین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به فعالیت خود ادامه میدهد و هرگونه تخلف منجر به حذف شناسه شروکس کاربر میشود و برای اطلاعات بیشتر به قسمت قوانین شروکس مراجعه کنید”

اگر شما فعالیتی جز در زمینه عملی،آموزشی،تفریحی و خدماتی سراغ دارید حقیر را نیز روشن کنید تا ندانسته از دنیا نروم .

من با نیت کمک ، اشکالاتی را که به ذهنم می رسید با برنامه نویس و مدیر سایت در میان گذاشتم که ای کاش نمی کردم. از صحبتهایش بوی غرور می آمد، یک غرور کاذب !
از اینکه با من مانند یک آدم بیسواد و بی شعور صحبت می کنند ناراحت نمی شوم ! حتی عصبانی هم نمی شوم .چون هیچ ادعایی در این زمینه ندارم. من فقط یک علاقه مندم به این مسائل و رشته درسی من چیز دیگریست. فقط افسوس می خورم برای این استعدادهایی که به اینصورت خراب می شوند. خودتان بخوانید :

[13:45] Bijan: man hadeaghal 5 sali mishe toye NET daram developing e site mikonam
[13:45] hamed20: man barname nevis nistam
[13:46] hamed20: amma fekr nemikonam sakhte chizi mesle twitter sakht bashe
[13:46] Bijan: kolle site haye jahan ro tak tak mishnasamo hatta ba sahebashoon sohbat mikonam

دقت کنید به عبارت “کل سایت های جهان ” ! بعد همین آدم تا به حال twitter را نشنیده …
در فرازهایی دیگر از صحبت هایشان می رسیم به این جمله گوهر بار :

[13:56] Bijan: man hamishe toye site haye irani Noavar boodam
[13:56] Bijan: 3 sal pish site Haraji mesle eBay zadam

این بار به معنی “نوآوری” در فرهنگ واژگان ایشان دقت کنید!

و این یکی دیگر شاهکار است ! فقط می توان تاسف خورد برای این نوع طرز فکر :

[14:02] Bijan: vase hamin nemishe vase irania intori kar kard
[14:02] Bijan: chon nemifahman
[14:02] Bijan: baraye hamin man gozashtan Paygahe Interneti

– متن کامل گفتگوی من و این دوست محترم رو می توانید از اینجا بخوانید.

+ بعد نوشت :  عادت به سانسور ندارم.برای همین تمام کامنت هایی را که به نظرم غرض ورزی نباشد تائید میکنم برای نمایش.چون ذات نظرسنجی همین است. از دکتر هم ممنونم به خاطر توصیه هایشان.هر چند که نمی توانم به آن عمل کنم. در محدوده وبلاگ خودم (البته با نظر مساعد دوستم حسام) تا جایی که بتوانم حرفهایم را می زنم.

حسادت ؟ اگر فهمیدم به چه چیز این بشر می توان حسادت کرد رویش فکر می کنم !

پاسخی بگذارید

