جاکس بلاگ : ظرفیت ها و آینده

در مورد جاکس بلاگ یکبار دیگه هم نوشتم و فکر می کنم با تکرار دوباره صحبت های دفعه قبل بیشتر از اینکه به معرفی این سرویس کمکی کرده باشم باعث سر رفتن حوصله خواننده ها بشوم.از طرف دیگر ، در آن پست به معرفی خیلی کوتاه و مختصر از جاکس بلاگ اکتفا کردم و البته آن موقع امکانات این سایت به اندازه امروز گسترده نبود. تیم برنامه نویسی این سایت بصورت شبانه روزی در حال رفع نواقص و افزودن امکانات جدید به آن بوده اند بطوریکه در همین مدت کوتاه به نسخه 1.7.5 رسیده اند.گذشته از سرمایه گذاری ربالی که برای آن شده ، این هزینه در مقابل هزینه اصلی یعنی نیروی فکر و زمانی که صرف آن شده بسیار ناچیز بوده است.با این اوضاف و ذکر این نکته که مدیران این سایت هنوز از ظرفیت های تجاری آن استفاده نکرده اند اگر ساختن این سایت را جز عشق ندانیم ، پس چه اسم دیگری میتوان بر روی آن گذاشت ؟
به عقیده من جاکس بلاگ قدم در راهی گذاشته است که آینده ای روشن را برای این سایت در پی خواهد داشت تنها به یک شرط ! اینکه تیم برنامه نویسی با جذب نیروهای تازه و فکرهای روشن کار خود را ادامه دهد و دست از نوآوری و ابتکار برندارد.
جاکس بلاگ می تواند بزرگتر و کارآمدتر از آنچه که الان هست باشد.کافیست که مسیرهای تازه را به سوی خود باز کند :

جاکس بلاگ : پیام رسان فوری من
این کار الان بصورت بسیار آماتور و ابتدایی در سایت در حال انجام است.حقیقت این است که ما عاشق صحبت کردن و تبادل نظر با دیگرانیم و از هر فرصتی برای اینکار استفاده می کنیم.جاکس بلاگ برای صحبت کردن طراحی نشده است اما می تواند این امکان را برای اعضایش مهیا کند.

جاکس بلاگ : فیدخوان من
این امکان روز گذشته به سایت اضافه شد.در جایی که هنوز بخش عمده ای از کاربران اینترنت با مفهوم فید و اهمیت آن آشنا نیستند این اتفاق خجسته می تواند به گسترش این پدیده کمک بسیاری کند.افزودن امکانات جدید مثل اشتراک فیدها یا افزودن به علاقه مندی ها مانند آنچه هم اکنون در Google Reader برای کاربران میسر است و یا حتی دسته بندی فیدها و امکان جستجو در آنها همگی می تواند به عنوان قدم های بعدی مورد توجه قرار گیرد.

جاکس بلاگ : Playlist آنلاین من
این امکان مدتی در سایت وجود دارد که بتوانید لیست آهنگ های مورد علاقه دیگران را ببینید.در واقع وقتی یک کاربر لینک یک فایل موسیقی را ارسال کند ، این پست به قسمت آهنگ های موردعلاقه آن شخص اضافه می شود.مثلا می توانید PlayList من را در اینجا ببینید.فعلا این قسمت بسیار ساده است اما به عنوان یک ابده می توان امکان اضافه کردن آهنگ از فهرست دیگران بوسیله میانبرهایی فراهم کرد یا حتی بخشی مجزا برای ثبت آهنگ ها در نظر گرفت که بتوان در آنجا فایل های موسیقی اضافه شده توسط کاربران را جستجو کرد و گوش داد.تصور کنید با فراهم شدن این امکان و استقبال کاربران از آن،بزودی شاهد اولین و بزرگترین دایرکتوری موسیقی فارسی زبان با پیروی از الگوهای web2.0 خواهیم بود.

جاکس بلاگ : فتوبلاگ من
هنگامی که لینک عکسی در جاکس بلاگ پست می کنید ، پیش نمایش کوچکی از آن در همان پست نمایش داده می شود و این عکس نیز به بخش آلبوم عکس شما اضافه می گردد.در حال حاضر کار به همین جا ختم می شود اما مگر سایتی مثل فلیکر چه چیزی دارد که این همه در جهان عاشق و دیوانه ی آن شده اند؟ چرا ما یک فلیکر نداشته باشیم؟ امکان ساختن آلبوم های مجزا توسط کاربران، محدود کردن دسترسی به آلبوم ها به یک یا چند کاربر خاص یا عمومی کردن آن ، امکان امتیاز دهی به آنها مثلا بصورت ستاره های یک تا پنج تایی و … همگی گزینه هایی است که می توان روی آنها فکر کرد.البته در کنار اینها و به دلیل مسائل خاص ! باید بر روی محتوای عکس ها چه از نظر رعایت قوانین “کپی رایت” و چه از نظر امکان سوء استفاده برخی کاربرنماها! در آپلود عکس های غیراخلاقی و توهین آمیز کنترل دفیق داشت.قبول دارم پیشنهاد خطرناکی است و ممکن است سایت را به سرنوشت مرحومان فلیکر،اورکات و سایر قربانیان “قیچی و الک” دچار سازد اما موفقیت از آن کسانی است که اهل خطر باشند.مگر نه ؟

جاکس بلاگ : صفحه شخصی من
چرا که نه ؟ در واقع همین الان هم بخشی از ابزارهای اینکار فراهم شده است.انتخاب عکس برای پس زمینه و مدیریت فیدها و تنظیمات زیادی که برای آن وجود دارد امکاناتی را برای شخصی سازی در اختیار کاربران قرار می دهد. ولی ما چیزهای بیشتری می خواهیم!راستی من با کمال شرمندگی یک مشکل با صفحه جاکس دارم ! وضوح تصویر کامپیوتر من 800×600 است و در این رزولوشن سایت به خوبی نمایش داده نمی شود. لطفا به من نگویید که رزولوشنم را عوض کنم …

جاکس بلاگ : شبکه اجتماعی من
من استفاده از ترجمه لغت به لغت کلمه Social Network را به استفاده از کلمه “سایت دوست یابی” ترجیح می دهم.دلیلم هم آن است که در این سایت ها با افراد زیادی در ارتباطم اما عده کمی از آنها را در واقع دوست می دانم. جاکس بلاگ می تواند تبدیل به یک شبکه اجتماعی فارسی زبان در اینترنت شود که از الگوهای web2.0 استفاده می کند.چه ایرادی دارد ؟ مگر ما چه چیزمان از انگلیسی زبان ها کمتر است که FaceBook یا MySpace آنها را مطابق با فرهنگ و هنجارهای خودمان نداشته باشیم؟

تمام این ها فکرهایی بود که به ذهن کسی رسید که هیچ سابقه و توانایی در برنامه نویسی وب ندارد و شب و روز خود را به گشت و گذار در اینترنت و آشنایی با سایت های جدید و تازه می گذراند.در نتیجه نمی دانم تا چه حد این ایده ها عملی است یا مورد استقبال واقع می شود.اما در طی این سالها به یک نکته اعتقاد پیدا کرده ام : برای زنده ماندن در وب باید با سلاح ابتکار و نوآوری جنگید و هر روز بهتر از دیروز شد.کاری که Yahoo نکرد و گوگل به خوبی آن را انجام داد و حالا یاهو حسرت زمان هایی را می خورد که از دست داده است .

+ من در جاکس بلاگ

مطالب مرتبط:

جستجوگری برای مردم منتشر شده توسط hamed در تاريخ August 21st, 2007

پاونسی از جنس پارسی منتشر شده توسط hamed در تاريخ July 19th, 2007

پاسخی بگذارید

